lauantai 24. joulukuuta 2016

Vuosikatsaus 2016

Jälleen päästään pitkän perinteen postaukseen, eli vuosikatsaukseen. Mikäli haluat lukea edelliset, löydät ne näistä linkeistä:
- Vuosikatsaus 2011 (osa kuvista puuttuu)
- Vuosikatsaus 2012: osa 1, osa 2 ja osa 3
- Vuosikatsaus 2013
- Vuosikatsaus 2014
- Vuosikatsaus 2015.

Facebook-faktaa: sain 69 uutta Facebook-kaveria.

2016, what a year. Kohtelit minua hyvinkin erilailla kuin ennen. Sain vihdoin aikaiseksi asioita, joita olen suunnitellut jo useamman vuoden. Osaa niistä en ala edes täällä mainitsemaan, mutta esimerkiksi suomen kielen opinnot kävivät mielessäni jo lukiossa. Silloin ne eivät kuitenkaan olleet ajankohtaisia.

Saattaa kuulostaa kliseiseltä, mutta olen muuttunut vuoden aikana paljon. Olen huomannut itsessäni piirteitä, joiden olemassaoloa en ollut huomannut aiemmin, lienevätkö ne edes olleet olemassa ennen tätä vuotta. Olen tullut sosiaalisemmaksi, en panikoi jokaista pientä esiintymistilannetta ja haluan edistää asioiden tapahtumista. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että minulla ei olisi tullut pieneen mieleenikään esimerkiksi vielä lukiossa ollessani ruveta mukaan mihinkään hallitustoimintaan tai ylipäätään tutustua niin nopeasti niin moneen ihmiseen kuin olen tämän vuoden aikana tutustunut.

Haluankin nyt kiittää kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat olleet mukana tässä vuodessa kanssani. Haluan kiittää jokaista teistä, myös teitä, jotka vietitte aikaa kanssani vain päivän tai pari. Olette jokainen omalla osallanne edesauttaneet minua tulemaan tällaiseksi, kuin mikä tällä hetkellä olen.

Pitemmittä puheitta, kerratkaamme, mitä kaikkea vuosi 2016 on pitänyt sisällään.

Tammikuu



Uudenvuoden vietin Liisan ja Iikan kanssa meillä Carcassonnea pelaillen, jääkiekkoa katsoen, sekä autoajelulla käyden. Aloitin tammikuun alussa työharjoittelun Juvenes Printillä. Pikkuserkut hommasivat kissanpennun, Vilin. Värjäsin hiukset vaaleasta tummanpunaruskeaksi. Täytin 22 vuotta. Kävin "Tinder-treffeillä". Iskän läppäri meni rikki, joten se otti mun vanhan ja osti mulle uuden (logiikka). Yövyttiin äitin ja iskän kans Äänekoskella Hotelli Hirvessä, kun mentiin Tiialle muuttoavuksi Helsinkiin. Olin yötä Olgalla. Täytin Instagramia ruokakuvilla.

Helmikuu


 
Tehtiin äitin kanssa pitsaa, minkä päälle laitettiin rucolaa. Selailin vanhoja kuvia mun koneelta. Täytin Instagramia lisää ruokakuvilla. Ystävänpäivänä kävin Jennillä syömässä mutakakkua. Ostin uudet lasketteluhousut ja -lasit. Päätin hakea opiskelemaan yliopistoon suomen kieltä. Käytiin Unnan ja Jossun kanssa baarissa. Käytiin Mian kanssa luistelemassa (meikä ekkaa kertaa nelijään vuoteen!!). Hengasin Tuomon kans.

Minä: "Sitte ku se tullee uunista niin rucolaa..."
Äiti: "Rukkoillaan?"

---

Minä: "Huomasitteko muuten, et ulkona on lumienkelikeli?"

Maaliskuu



Käytiin Pyhällä laskemassa kavereitten kans. Käytiin myös Akin kanssa lumikenkäilemässä siellä. Hankin uuet lasit. Kävästiin mökillä porukoitten kanssa päiväseltään. Liisa oli käymässä Oulussa, joten hengattiin sen luona ja leikin sen isän koiruuden kanssa. Käytiin Unnan ja Jossun ja parin muun kanssa taas baarissa.

Huhtikuu



Kävästiin Nallikarissa ihailemassa taivasta ja jäistä merta. Käytiin äitin kanssa Haaparannalla. Shoppailin. Kirppistelin. Kuvasin mun Jane Austen -kokoelmaa. Juhlittiin Jennin ja Akin tupareita. Kuvasin lisää ruokaa mun Instagramiin. Sain vihdoin valmiiksi kuplaneulevillasukat, joista eka valmistu jo maaliskuussa 2015.

Toukokuu



Toukokuussa tapahtui paljon, selkeästi oli kevättä rinnassa. Huomasi, että kesä lähestyi. Oli energiaa, tein innoissani Oriflame-töitä ja työharjoittelutöitä. Deittailin. Vietin vappua poikien kanssa torilla ja loppuilta meni sitten Ainolassa ja autoajelulla. Porukoiden takapihalta kaadettiin puita. Ompelin ruusurepun, joka osoittautui hieman vaikeaksi (korjaus jossain kaukana edessäpäin). Käytiin potkimassa Tuomon kanssa jalkapalloa. Äitienpäivänä käytiin mökillä katsomassa mummoa ja pappaa. Sain tietää, että viimeinenkin näyttö sai arvosanaksi kiitettävä 3. Voitin kankaita blogiarvonnasta. Käytiin äitin kanssa Nallikarissa urheilemassa, minä rullaluistelin ja äiti hölkkäsi. Musta tuli kummitäti pohjanpystykorvatytölle nimeltä Halla.



Olin yhtenä päivänä töissä Oulurasteilla. Vaalensin taas kesän kunniaksi hiuksia raidoittamalla. Käytiin sekä Olgan mökillä Kiimingissä että Nean mökillä Pudasjärvellä. Käytiin Hennan kanssa Hingunniemessä moikkaamassa tuttuja ja heppoja. Kävin yksin Nallikarissa kävelemässä. Leivoin piparikierrepullia. Ostin uudet lenkkarit ja kävin useamminkin kävelyllä. Työharjoittelu loppui, ja matkustin Tampereelle moikkaamaan kavereita ja Ellaa sekä valmistumaan. Sain todistuksen lisäksi myös 1000 € stipendin.

Kesäkuu



Juhlittiin mun valmistumista, tein ite ekaa kertaa voileipäkakkua, otin vielä oikeen haasteen vastaan kunnolla ja tein vegaanisen version. Jatkettiin taas mökkiremonttia. Meni hermo deittailuun. Kuvasin mun ruokaa, tein soijalattea ekaa kertaa ja kävin kävelyllä Nallikarissa. Meri rauhottaa. Kannustin Espanjaa EM-kisoissa, mutta kusivat sitten koko homman. Värjäsin mun latvat pinkiksi. Oltiin Unnalla ja kuvasin sen kissoja. Leikin Hallan kanssa.



Treffattiin muutaman yläasteluokkalaisen kanssa. Vietettiin juhannusta Liisalla sen, Ellin ja Tuomon kanssa. Aloin lukemaan paria kirjaa, joita en koskaan saanut luettua loppuun, koska oli niin paljon muuta tekemistä kesällä. Ostin uuden kameran. Sain tietää, että oon saanut opiskelupaikan yliopistosta.

Heinäkuu



Kävin suunnistamassa Kainuun Rastiviikolla ekkaa kertaa varmaan viiteen vuoteen. Käytiin Tiian kanssa kiipeilemässä Oulun kiipeilykeskuksessa, ja myöhemmin Tiian, Akin ja Jennin kanssa Seikkailupuisto Korkeessa Helsingissä. Vallotettiin Emman ja Liisan kanssa Porvoo. Hengailin Helsingissä niin Tiian kuin Olgankin luona. Kävin Liisan ja Iikan luona Turussa. Allekirjotin vuokrasopparin tähän nykyseen asuntoon.



Päätin lähtä extempore päivän varotusajalla Olgan kanssa Oulusta Helsingin kautta Kosmos-festareille Ristiinaan. Tutustuin aivan mielettömän upeisiin ihmisiin siellä (poikaystäväni Sam on yksi heistä), nukuin sen viikonlopun aikana ehkä kaheksan tuntia, mikä oli saavutus, koska eräät ei nukkunu ku pari tuntia ja joku ei sitäkään. Sunnuntaina käytiin vielä Helsingissä baarissa, mutta lähin aikasemmin Olgalle nukkuun. Seuraavana päivänä ajoin koko matkan Helsingistä Ouluun ja Olga nukkua tirsotti vieressä. Kosmos-reissun jälkeen vietettiin Oriflamen Wellness-päivää Ainolanpuistossa ja oltiin Qstockin ulkopuolella.

Elokuu



Sain avaimet mun kämppään ja aloin heti sisustelemaan siellä. Käytiin Unnan ja Jossun kanssa autoajelulla mm. Nallikarissa, ja Akin ja Jennin kanssa Koitelissa kuvaamassa Hallaa. Tein jälleen reissun Helsinkiin. Tein uuden Instagram-käyttäjän, kun edellisessä tuli täyteen 666 kuvaa ja siellä oli tosiaan kaikki kuvat viimeisen kolmen vuoden ajalta.



Meillä oli sukukokous. Yliopisto-opiskelut alko. Robin täytti 18v. Käytiin Jennin kans shoppaileen. Syysrymyiltiin sumalaisten kanssa Johteenpookissa. Sam tuli käymään ekaa kertaa ikinä Oulussa ja pidin samana viikonloppuna tuparit. Kuvasin taas Instagramin täyteen ruokakuvia. Humanistien fuksi-ilta oli Teekkaritalolla.

Syyskuu



Tutustuin paremmin muihin sumalaisiin. Vietin muka suhtselvää syyskuuta. Oltiin Vulcanaliassa. Sisko piti läksiäiset Helsingissä kun se lähti työharjotteluun Nepaliin. Käytiin Alppipuistossa Valokarkeloissa. Oltiin fuksisuunnistuksessa ja voitettiin sumalaisista! Turskavoitto tuli! Jatkotki meni oikein hienosti. Leivoin omenapiirakan.



Käytiin Jennin kanssa käveleen mun lähihoodeilla ja tajusin, että meri on tosi lähellä mun kämppää. Jenni leikkas mun hiukset. Kummityttökin kävi kylässä. Sam tuli taas käymään Oulussa ja vietiin se raukka käymään Tinkessä. Kokeiltiin muitten sumalaisten haalareita. Käytiin Venlan kanssa mustavalkobileissä.

Lokakuu



Käytiin Jennin kanssa Kaarlessa ja seuraavana aamuna lähettiin Jennin ja Tuomon kanssa Haaparannalle. Sitseiltiin ekaa kertaa fuksisitsien merkeissä, ite tosin puolikuntosena ku olin ollu kipeenä ja yhä sillonki vähän, joten lähin aika aikasi kotiin. Käytiin Suman bileissä Kaarlessa. Oli ekat tentit. Matkustin syysloman alussa Helsinkiin. Julkistettiin meiän parisuhde Facebookissa ja Sam tarjos sushi-illallisen. Syysloman lopulla olin pari yötä Tampereella.

Marraskuu



Paljon koulujuttuja ja opiskelijabileitä. Käytiin äitin ja muutaman muun opettajan kanssa teatterissa kattomassa Valheet ja viettelijät. Olin sairaana. Kävin kampaajalla värjäämässä hiukset tummaksi ja leikkaamassa etuhiukset. Käytiin Jennien ja Annukan kanssa Escape roomissa. Suman sääntömääräisessä syyskokouksessa oltiin Venlan ja Emilian kanssa ainoita fukseja. Minut ja Venla valittiin tapahtumavastaaviksi ens hallituskaudelle ja Emilia valittiin rahastonhoitajaksi. Sam tuli Ouluun. Käytiin kattomassa Tierna-ajan joulunavaus Rotuaarilla ja valotaideteoksia torilla ja muualla keskustassa. Venla ja Laura piti pikkujoulut. Kuvattiin Sumanismin kansikuva.

Joulukuu



Lisää tenttejä. Menin Turkuun Jenni V:n kanssa Liisan ja Iikan tupari-pikkujoulu-synttäreille. Käytiin Turun linnassa. Siirryttiin Turusta Helsinkiin, Jenni Annukalle ja minä Samin luo. Ella täytti vuoden. Lisää tenttejä. Tarvin epätoivoisesti taukoa elämästä, oli niin paljon stressiä ja kiireitä. Oli Suman bileet Pataässässä. Loma alkoi (vihdoin ja viimein). Tilasin itelle aikaisia joululahjoja. Kävin Jennien kaa Zeppeliinissä ja Akikin liitty seuraan heti kun pääsi töistä. Liisa ja Iikka kävi mun luona pelaamassa korttia. Olga ja yks hänen kaverinsa olivat yökylässä mun luona. Jouluaaton aattona käytiin äidin ja isän kanssa Iissä moikkaan tätiä ja serkkua ja hautausmaalla sukulaisten haudalla.

* * *

Nyt onkin sitten aika rauhoittua joulun viettoon. En usko, että postaustahtini paranee yhtään ensi vuonna, sillä suunnitelmissani on yrittää panostaa opiskeluihin paljon enemmän kuin nyt kuluneena syyslukukautena. Itseasiassa luulen, että postaustahti vain hupenee. Siksi asetan nyt blogin tämän vuosikatsauksen myötä määräämättömän pituiselle tauolle. Mikäli mieleni tekee postata jotain, niin sitten postaan, mutta siihen asti pidän taukoa.

Ihanaa joulua ja uutta vuotta 2017! 

Best wishes, Sonja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti